Yerellik

Yerellik

Enerji kaynakları tükendikçe, iklimler değişmeye devam ettikçe ve gıda tedariki biyolojik çeşitlilik kaybıyla tehdit altında olmaya devam ettikçe, yerel üreticileri ve yerel gıdaları desteklemek giderek daha önemli hale gelecektir.

Yerel gıdalar tedarik etmek, gıdaların nereden geldiğinin ve nasıl yetiştirildiğinin izlenmesini kolaylaştırır. Yerel tedarikçilerden tedarik edilen gıdaları taşımak için daha az enerji harcanır. Özellikle yerel ürünleri tercih ederek çevresel açıdan karbon ayak izinin azalmasına katkı sağlayarak olumsuz iklim değişikliklerinin azaltılmasına katkı sağlanır. Yerel gıdaların lezzeti ve besin değerleri genellikle çok daha zengindir. Yerel ürünler satın alarak, yerel ekonomiye katkı sağlanır. Yerel ürünler biraz daha pahalı görünse de, sonuç olarak yerel ürünleri tercih etmek toplumumuz için çok daha az maliyetlidir.

Yerel ürünler, üretim yerine en fazla 50 km uzaklıkta satılan ürünler olarak tanımlanmaktadır. Tüketiciler için ürünün kaynağını, karakteristik özelliklerini ve ürünün söz konusu karakteristik özellikleri ile coğrafi alan arasındaki bağlantıyı gösteren, garanti eden kalite işaretine “Coğrafi İşaret” denir ve bu işareti taşıyan ürünler “Coğrafi İşaretli Ürün” olarak tanımlanır. Türkiye, ekolojik yapısı ve köklü kültürüyle coğrafi işaretli ürünler bakımından büyük bir potansiyele sahiptir.

Metro Türkiye olarak yola çıkış noktamız ve ana amacımız Türk mutfak kültürünün sürdürülebilirliği ve değerlerimizin korunarak gelecek nesillere aktarılabilmesidir. Mutfak kültürünün sürdürülebilirliği için ise en temel husus, ürünün sürdürülebilirliğidir. Metro Türkiye olarak bizler, coğrafi işaretli ürünlerin hem kırsal kalkınmayı ve sürdürülebilir tarımı desteklediğine hem de ürün yelpazemizi zenginleştirdiğine inanıyoruz. 2012 yılından bu yana Coğrafi İşaretli ürünler projemizi yürütüyoruz. Bu proje ile yerel ürün tedarikçilerini destekleyerek unutulmaya yüz tutmuş ürünleri tekrar gün ışığına çıkarmaya, bu ürünleri müşterilerimize sunarak müşteri memnuniyetini artırmaya ve damak tadımızın daralmasını engellemeye çalışıyoruz. Bölgesiyle özdeşleşmiş ürünlerin fikri mülkiyet haklarını koruyarak onlara ticari değer kazandırıyoruz. Bu ürünlerin bilinirliğini artırmak için çeşitli farkındalık çalışmaları düzenliyoruz. Yerel üreticilere, ürünlerinden nasıl daha çok verim alacakları, tohumlarını nasıl saklamaları gerektiği ve gıda güvenliği konularında eğitimler sağlayarak uluslararası standartlarda üretim yapmalarına destek oluyoruz. Coğrafi İşaretli ürünlerin tescil edilmesinden ihracatına ve restoran menülerine dâhil edilmesine kadar tüm süreçlere verdiğimiz destekle ürüne, üreticisine ve ülke ekonomisine fayda sağlayan bir model oluşturuyoruz. Bu ürünlerin özellikle AB’den tescil alması, uluslararası alanda tanıtılması ve önemli şeflerin mutfaklarına girmesi ülke ekonomisine büyük katkı sağlamaktadır. Bu, aynı zamanda çok büyük bir potansiyeldir. Biz de bu potansiyeli yerli ekonomiye kazandırmak amacıyla var gücümüzle çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bugün Metro’nun faaliyet gösterdiği 10 ülkeye yerel ve Coğrafi İşaretli ürün ihracatı yapıyoruz. Türkiye’deki ve Avrupa’daki birçok Metro mağazasının raflarında bugün Aydın kestanesinden Diyarbakır karpuzuna, Bursa bıçağından Malatya kayısısına kadar 160’ın üzerinde Coğrafi İşaret Tescilli ve aday ürün yer almaktadır. 2025 yılına kadar coğrafi işaretli ürün sayısını her yıl bir önceki yıla göre %20 artırmayı hedefliyoruz. Coğrafi İşaretli ürünlerin profesyonel mutfaklarda kullanımı için şeflerde de farkındalık çalışmaları yürütüyoruz. Bu çerçevede ürünlerin bugüne kadar 120 restoranın menüsüne girmesini sağladık. Ayrıca bu değerli ürünlerin Mesleki ve Teknik Eğitim Okulları yiyecek-içecek hizmetleri müfredatına girmesine de öncülük ettik. Projemiz kapsamında öğretmenlere verdiğimiz eğitimlerin yeni dönemine de başladık. Online olarak gerçekleştirilen ve Türk Patent ve Marka Kurumu, YUCİTA ve Metro Türkiye yöneticilerinin verdiği eğitimlere, bu yıl Türkiye genelindeki Yiyecek İçecek Hizmetleri Bölümünden 2.300 eğitmen katılım sağlamaktadır. Bu eğitimler ile Coğrafi İşaretli ürünler alanında farkındalığı artırmayı ve geleceğin şeflerini şimdiden yetiştirmeyi hedefliyoruz. Özellikle yerel üreticilerin, kooperatiflerin ürünlerini tanıtmak ve bu alanda bir farkındalık oluşturmak amacıyla 800’ün üzerinde üretici, üretici örgütü, kooperatif ve diğer tedarikçilerle iş birliği yapıyoruz. Kooperatifleri desteklemek için Tarım Kredi Kooperatifi’nin logolu meyve-sebze ürünlerini satan ilk nokta olma başarısını gösterirken, belirli bir bölgeye ait ürünleri kooperatiflerden almaya, kooperatifleşmeyi teşvik etmeye de devam ediyoruz.