İşletmenizi Paket Servise Hazırlamanın 5 Adımı

4 duvarı 2 tekerleğe taşıtmak

Off-premise dining yani işletme dışı yemek, 21. yüzyılın en yaygın yemek yeme şekillerinden biri. Pandeminin başlangıcından itibaren bir mecburiyet haline gelen bu servis şekli birçok müşteri grubuna hitap etmesinin yanı sıra çoğu zaman doğru adımlarla birlikte beklendiğinden daha avantajlı ve karlı da olabilir. Yakın bir süreye kadar işletmelerin bir destek olarak kullandığı sipariş getirme sistemleri kısa süre içerisinde ana gelir kaynağı haline gelmiş hatta işletme içerisinde gerçekleşen satışları bile geçmeye başlamıştır. Bu durumda işletmecilerin de yeni göz bebeği olan online veya telefon bazlı sipariş sistemlerini nasıl faydalı hale getirebileceğimize bakmalıyız.

*NRA (National Restaurant Association / Ulusal Restoran Birliği’ne göre işletme sahiplerinin %78’i online siparişleri stratejik bir zorunluluk olarak gördüğünü belirtmiştir.)

Nasıl bir sipariş sistemi kullanmak istiyorsunuz ve avantajları ne olabilir?

Sipariş getirme sistemleri için değerlendirebileceğiniz üç yol bulunmakta:

  • 3rd party (üçüncü taraf) yazılımlar ve siteler (Online sipariş hizmet sağlayıcıları)
  • İşletmenize ait mobil aplikasyon veya web sitesi
  • Telefon

Tüm bu sistemlerin işletmeniz için artıları ya da eksileri olabilir ancak hangisini ya da hangilerini tercih edecek olursanız olun ilk olarak POS sisteminizi kurmanız gerekmektedir.  Şimdi bu sistemlerin detaylarına bir göz atalım.

Üçüncü taraf yazılımlar ve siteler günümüzde en yaygın olarak tercih edilen yöntem. Peki nasıl çalışıyor? Örneğin, X adlı bir yemek sipariş aplikasyonu siparişinizin ücreti üzerinden sizden komisyon ve KDV alır, bu miktar %12+kdv olarak belirlenmektedir. Siparişleriniz online ödeme ile yapılıyorsa kazancınız 1.5 ay sonra işletmenize iletilir ve son olarak online sipariş hizmet sağlayıcınızın size ulaşıp siparişlerinizi, şikayetleri ve bilgilendirmeleri iletebileceği aktif internet bağlantısı olan bir bilgisayarınızın olması gerekmektedir. Söz konusu üçüncül parti aplikasyonlarının önemli avantajlarından biri ise zorunlu promosyonlar ve kampanyalardır. Beklenmedik zamanlarda gelen kampanyalar yeni işletmeler için zorlu olabilir ancak bu sizi korkutmasın! Özellikle pandemi dönemi ile birlikte çoğu site kendi kurye hizmetini sağlamaya başladı. Bu da sizi uzun vadede daha karlı ve avantajlı bir şekilde siparişlerinizi iletilmenizi garantileyebilir. Ayrıca paket yemek sipariş hizmetine dahil olunan sitelerin işletme boyutuna bakmaksızın ciro arttırdığı da kolaylıkla profit and loss (gelir tablosu) üzerinde görülebilmektedir.

Eğer kâr marjınızdan pay ayırmak istemiyorsanız ve kendi kuryenizin olmasını istiyorsanız kendi sitenizin veya aplikasyonunuzun olması size daha farklı bir avantaj sağlayabilir. Her şeyden önce bir yazılım şirketi veya yazılımcı ile sitenizi ve aplikasyonunuzu oluşturmanız gerekmektedir. Tüm yazılım ve tasarım süreçlerini tamamladıktan sonra çalışma alanınızın içerisinde hizmet vermeye başlayabilirsiniz, bu seçenek hem kısa hem uzun vadede küçük ve büyük işletmeler için güçlü bir dayanak olacaktır.

Son olarak en eski ve güvenilir seçenek olan; telefon hizmeti. Bütün sorumluluğun size ait olduğu, siparişlerin ve adresin ağız yolu ile alınıp hazırlandığı en eski sistemdir.

Sizin için en avantajlı sistemi seçtikten sonraki adımınız siparişlerinizi göndermek olacaktır.

Siparişiniz yolda fakat yola çıkmadan nasıl hazırladınız?

  • Mutfağınız yoğunluk anlarında siparişler için hazırlıklı mı?
  • Kullandığınız kutular yiyecek tarzınıza uyuyor mu?
  • Tasarımınızı ve tarzınızı yansıtabiliyor musunuz?
  • Kaliteniz kutularınız yüzünden eksiliyor mu?

Yiyecek servisinin mottosu olan “Sıcak yemek sıcak, soğuk yemek soğuk olmalı” paket servis için de geçerlidir. Bu motto göz önüne alındığında paket servise başladığınızda ne tür bir paketleme ve kutu seçeceğiniz estetiğin yanı sıra gıda kaliteniz için de çok büyük öneme sahiptir.

İşte bu yüzden paket servise başlamadan önce “Paketleriniz yeniden ısıtılabiliyor mu? Strafor, karton, plastik ve geri dönüştürülebilir materyaller gibi seçeneklerden hangisi gıdanız için daha uygun? Yiyecekler karışmış veya dökülmüş mü? Gıda hava alabiliyor mu? Kutularınız dayanıklı ve geçirgen olmayan bir materyalden mi? Kullan-at servis takımlarınız veya içinde yenilebilir paketleriniz var mı? Tasarım bir kutu mu kullanıyorsunuz yoksa kısa vadeli kârlı olan toplu alınan paketleriniz mi var? Yolda ısı kaybı veya kazanması mümkün mü?” gibi birçok soruyu kendinize sormalısınız çünkü nihayetinde hepimiz evimize sipariş verdiğimizde sıcak, nemden boğulmamış, keyifli, kolay açılır ve atılabilir, lezzetli ürünler isteriz.

Kitlenizi tanıyın, farklılığınızı gösterin ve doğru paketleyin

Kullandığınız ambalaj, paket, poşet, kullan-at materyaller ve gıda konteynırlarının hepsi al-götür ve paket servis sırasında sizin reklamınız olacaktır. Hizmet ettiğiniz müşterilerin beklentilerini karşılamanız çeşitli yatırımlar ile size kolaylık sağlayabilir. Bunlardan en öncelikli olanı doğru saklama ve sipariş paketleridir. Çünkü müşterinizin ilk karşılaştığı şey sunumunuz olacaktır ve ilk izlenim her zaman önemlidir. İlk görüşte ve kutunun açılışında fark yaratmak için küçük dokunuşlar ile müşterilerinizi şaşırtmak sizin elinizde!

Menünüzü hem online hem de paket servis için optimize edin

Online sipariş sisteminin işletmeniz için faydalarından biri de menünüzü ve ürünlerinizi istediğiniz şekilde rotasyona sokmanızı sağlaması olabilir. İstediğiniz ürünleri istediğiniz gün, hafta veya sezonda satabilirsiniz ve bu sipariş planlamanızda kritik bir dönüş noktası olabilir. Mevsimlik ürünler ile hizmet verebilir, haftalık menüler veya spesiyaller yaratarak misafirlerinizi şaşırtabilirsiniz.

Ancak ne yazık ki çoğu yiyecek sallantılı bir motorda, kapalı bir kutuda içerisinde tabakta durduğu gibi gitmeyebiliyor. Bu durumda işletme sahipleri olarak size deneme yanılma yöntemi ile doğru teslimat saklama koşullarını bulmak, yiyecek ve içeceklerinizi buna göre ayarlamak düşüyor. Makarnaları noodle kutularının içerisine koymak, çorbaları plastik kapaklı karton kutularda servis etmek gibi basit çözümlerin yanı sıra, ürünler kutuların içerisine girmeden önce gramaj, kıvam, pişme oranı gibi noktalara da dikkat etmek yolladığınız siparişlerde muazzam farklar yaratabilir. Basit bir örnek olarak, erişte ya da makarna servisinizde ürünü birkaç dakika daha az pişirip paketlemeniz sıcak ve buharlı bir kutuda gideceği için ürünün daha diri olarak gitmesini sağlayabilir. Kalite her zaman miktarı yener ve siz de bunu sağlamak istiyorsanız, en kârlı ve en sevilen ürünlerinizi doğru koşullarda ve kalitesinden ödün vermeden yollamak için küçük deneyler yapmalısınız.

Yolda kalitesini kaybedecek mi?, Yoğunlukta mutfağınız tüm siparişlerinizi aynı kalitede çıkarıp doğru paketleyebilecek mi?, Doğru ürünler yanlış paketler yüzünden zarar görecek mi? gibi sorularınıza işletmenizin içerisinde tadım, bekletme veya teslimat deneyleri ile rahatça çözümler üretebilirsiniz. Son olarak, menünüzdeki her ürünü yollamak zorunda değilsiniz, satmak istediğiniz ürünler ve onlar için kullanacağınız materyaller sizin elinizde.

İşletmenizin paket servis için optimizasyonu

Yoğunluk zamanlarında yığılacak siparişlerinizin hazırlığı ve bekleme koşulları sizin için büyük sıkıntılara sebep olabilir. Bu sıkıntılarla karşılaşmamak ya da iş yükünüzü azaltmak için alabileceğiniz aksiyonları belirlemeniz gerekmektedir. Örneğin, paketleme yapacağınız ayrı bir tezgahınızın olması aciliyeti olan ürünlerin hazırlığında size bir ivme kazandırabilir ve paketlenen ürünlerin doğru fişlerle doğru sırada hazırlanmasında yardımcı olabilir. Kuryelerin doğru ürünleri doğru sırada alıp iletmesi için sıra numarası veya öncelik sıralaması yapmak, sıcak dolap ile ürünlerinizin ısısını korumasını sağlamak gibi yollar ile paket servis memnuniyetinizi maksimize edebilirsiniz.

Referanslar:

https://restaurant.org/articles/news/consumers-respond-to-new-off-premises-options
https://pos.toasttab.com/blog/on-the-line/off-premise-restaurant-sales#:~:text=Off%2Dpremise%20dining%2C%20sometimes%20referred,online%20from%20a%20restaurant's%20website.
https://www.restaurantdive.com/news/78-of-restaurants-say-off-premise-is-a-strategic-priority/555157/
https://www.gfs.com/en-us/ideas/packaging-portability