Muammer Songur: "Pandemi Süresince İşletmelerin Alması Gereken Tedbirler"

Pandemi Süresince İşletmelerin Alması Gereken Tedbirler

Turizm otelcilik, restoran ve kafe benzeri işletmelerde çalışan, yöneticilik yapan ve işletme sahibi olan tüm meslektaşlarım, maalesef bu salgının en fazla etkilediği sektörlerden biri yiyecek-içecek sektörüdür. Bu zor süreç sayesinde, aslında bizlerin çok uzun yıllardır nasıl da uyuduğumuzu, işimize geldiği gibi çalıştığımızı, hijyen kurallarını çok önemsemediğimizi ve en önemlisi de çalışmanın eğlenmek ve dinlenmekten daha değerli olduğunu anlamış bulunmaktayız. 

Pandemi süresince, işletmelerimizde servis öncesi yapmamız gerekenleri aşağıda 24 madde halinde derlemeye çalıştım. Kısaca;

1. Meslektaşlarımızın ve misafirlerimizin sağlığı önceliğimiz olduğundan, işletmelerimize rezervasyon yapan misafirlerimize sağlık durumlarını sormak gerekecektir. Sosyal mesafeye uygun olarak oturma düzeni sağlanması ve işletme girişinde ateş ölçer ile kontrol yapıldığının belirtilmesi ve ateşi 37,5 ve üstünde olan misafirlerin işletmeye alınmayacağının belirtilmesi gerekmektedir. 

2. İşletme girişinde “Bu işletmedeki tüm personel ve genel alanların, sağlık kuruluşu tarafından sağlık ve hijyen kontrolü düzenli olarak yapılmaktadır” yazısı bulunmalıdır.

3. Misafir, işletmeye geldiği zaman, araç park görevlisi maske ve tek kullanımlık eldiven ile aracı teslim alıp park işlemini yapmalı ve teslim ederken aracın direksiyon, vites, kapı kolu kısmı gibi kullanılan alanlarını dezenfekte etmeli,  araç anahtarını ise kutuya atmak yerine tek tek asmalıdır.

4. Müşteri karşılanırken masaya eşlik etme sırasında, sandalye çekmek, kıyafet asmak, çantasını yerleştirmek gibi görevler mümkünse yapılmamalıdır. 

5. İşletmede misafire hizmet eden personelin kimlik ve sağlık bilgisi güncel bir şekilde masada bulundurulmalıdır. 

6. Servis personeli, Covid-19 nedeniyle hizmetini nasıl sağlayacağı ve bu süreçte menüde yapılan değişiklikler hakkında müşteriyi bilgilendirmelidir.

7. Masaların yanında bulunan servantlarda yedek eldiven, hijyen kovası ve sterilize edilmiş, streç film kaplı ve poşetli yedek takım bardak ve takımlar olmalıdır. 

8. İşletmelerde bulunan tuvalet ve mescitler -sosyal mesafe kurallarına uygun olarak- en fazla 2 kişi aynı anda girecek şekilde düzenlenmeli ve burada kullanılan malzemelerin hepsi tek kullanımlık olmalıdır.

9. Masalarda tek kullanımlık tuz-biber, kürdan bulunmalı, masalara çiçek konulmamalı, masa numarası ve diğer sabit eşyalar uygun şekilde saklanmalıdır.

10. “Flyer”larda (el broşürü) işletmenin Covid-19 tedbirleri ve müşteri ile temas eden personellerin sağlık kontrol çizelgesi bulunmalıdır.

11. Masalara servis verilen hiçbir şey açıkta bulunmayacak şekilde; takımlar tek kullanımlık, bardaklar dezenfekte edilmiş ve koruma altında, tabaklar ise "hot box" (sıcak tutan kapaklı cihaz) içerisinde tutulmalıdır.

12. Servis personeli tek kullanımlık eldiven kullanmalı ve her yeni misafir masaya gelişinde bunu önlerinde değiştirmelidir. 

13. İşletmeler, misafirleri mutlaka rezervasyonla almalı, “birinci oturum” ve “ikinci oturum” şeklinde oturumlar planlamalıdır. İşletmeler, oturumlar arasında genel alan temizliği yapmalıdır. 

14. Masaya önden verilen tüm ikramlar (ekmek vb.) steril ortamda, kapalı olarak saklanmalı ve servis yapılmalıdır. 

15. Her türlü pişirme alanı ve yiyeceklerin yer aldığı bölümler, misafir ve 3. şahısların girişine mutlaka kapatılmalıdır. 

16. İşletmeler, hijyen, pişirme, sunum, servis kolaylığını amaçlayarak, en iyi ürünlerden set menüler oluşturarak servis yapmalıdır.

17. İşletme, soğutma ve ısıtma sisteminin hava filtrelerini kontrol ettirmeli ve eğer işletme AVM’de yer alıyorsa, mutlaka doğal havalandırma veya kendi havalandırma sistemini kullanmalıdır. AVM’lerin karışım hava sistemi kullandığı, bunun da çok risk taşıdığı unutmamalıdır.

18. İçecek servisinde mümkünse tek kullanımlık şişe ve kutular tercih edilmeli, asla eski sistem ortak su servisi olmamalıdır.

19. Hesap istenildiği zaman, POS cihazı kullanımı veya nakit alımında mümkün olduğunca az temasta bulunulmalı, POS cihazı misafirin önünde yeni bir streç film ile kaplanmalıdır. 

20. Rezervasyon bilgileri ve kamera kayıtları en az 1 ay boyunca korunmalı ve ilerde yetkililer tarafından talep edilmesi durumunda, hukuka uygunluğu ile ilgili görüş alınarak verilmelidir. 

21. Müşteriler 15 gün sonrasında tekrar aranmalı ve durumları sorulmalıdır.

22. Yöneticiler, işletme sahibi ve tüm personelin kurallara uymasının sağlanmalıdır

23. Yöneticiler, işletme sahibi ve tüm personel gerekli eğitime tabi tutulmalıdır.

24. Yöneticiler, işletme sahibi ve tüm personel düzenli olarak sağlık kontrolünden geçmelidir.

Unutulmamalıdır ki; bu süreç bitecek ve hayat normale dönecektir.