Esra Giritlioğlu Akın: "Sağlıklı Turizm Denetimleri"

Sağlıklı Turizm Denetimleri

Kültür ve Turizm Bakanlığı, “Kontrollü Normalleşme Süreci”ne yönelik 2020/6 sıra sayılı genelgesi ile konaklama ve yeme içme tesislerinde pandemi ile mücadele sürecinde uygulanması gereken adımları Mayıs 2020 tarihinde web sitesinde duyurdu. Bu genelge ile birlikte de bakanlık adına turizm işletmelerinde “Sağlıklı Turizm Denetimleri” başlatılmış oldu. Denetçiler olarak bizler de, anlaşmalı belgelendirme firmaları vasıtası ile denetimleri yoğun talepler doğrultusunda gerçekleştiriyoruz.

Hizmete yeniden açılacak ya da halihazırda restoran, mutfak, mini kulüp ve fitness salonu gibi kısıtlı olarak çalışan turizm işletmelerinin kısıtlamalarını kaldırmak ve tam faaliyete geçmeleri için uygunluk kontrol denetimlerini “Sağlıklı ve Güvenli Turizm Denetimleri” başlığı altında toparlıyoruz. Sağlıklı turizm denetimlerinde sorulan tüm sorular bakanlık tarafından yayınlanan genelge doğrultusunda hazırlanmıştır. Aşağıda yer alan linkten değerlendirme formuna ulaşabilirsiniz.

https://www.tga.gov.tr/wp-content/uploads/2020/05/tesislerdeAlinanOnlemler.pdf

Sağlıklı turizm denetiminde başarılı olan firmalar belgeyi almaya hak kazanır, başarısız olan firmalardan ise denetim sırasında tespit edilen uygunsuzluklara yönelik 3 iş günü içerisinde aksiyon almaları talep edilir.

Sağlıklı Turizm Belgesi üzerinde yer alan karekod aşağıda yer alan bilgileri içerir:

  • Denetleyen firmanın adı
  • Denetim tarihleri
  • Denetçi adı
  • Rapor özeti
  • Turizm belgeli olanlarda belge numarası ile sınıfı ve türü
  • Belge/plaket üzerinde denetleyen ismi ve logosu

Denetim süresi işletmenin kapasitesi ve büyüklüğüne göre değişmektedir. Bakanlık planına göre Sağlıklı Turizm Belgesi’ni alan işletmelerin aylık denetimleri, belgeyi aldıktan sonra da rutin kontrol kapsamında devam ettirilecek ve 2 aylık periyotlarda ise gizli müşteri denetimleri uygulanacaktır. Belgeyi alan firmalar, belgelerini işletme girişinde misafir ve müşterilerin görebileceği alanda konumlandırarak farkındalık yaratacaklardır.

Sağlıklı Turizm Denetim soru listesi 11 başlıkta toplamda 145 sorudan oluşuyor:

A. Zorunlu Uygulamalar Süreç Yönetimi, Standartların Belirlenmesi, Protokollerin
Hazırlanması

B. Misafirin Otele Girişi

C. Personel İçin Alınacak Önlem ve Uygulamalar

D. Genel Alanlarda Düzenlemeler (Yatak odaları, mutfaklar, yeme içme üniteleri, mini
kulüp, sauna, fitness salonu, yüzme havuzları vb. gibi alanlar)

E. Güvenlik

F. Otel Taşıtları

G. Personel Konaklama Üniteleri ve Lojmanlar

H. Atık Yönetimi

I. Haşere ve Zararlılarla Mücadele

J. Satın Alma, Mal Kabul ve Depolama

K. Acil Durum ve İzolasyon

Değerlendirme formu içeriğindeki önemli maddelerin üzerinden kısaca geçecek olursak, izlenebilirlik kayıtlarının önemi büyük. Özellikle temizlik kayıtları, mutfaklarda kullanılan cihazlara yönelik kalibrasyon kayıtları, dolap sıcaklık kayıtları gibi kayıtları denetim esnasında görmek istiyoruz.

Kayıt sistemi dışında yine önemli noktalardan biri de sosyal mesafe planı ile birlikte asansör içinde ve mutfak içinde dahi çalışanlara sosyal mesafeyi hatırlatan resimli uyarıların zeminde bulunması. Bir misafir ya da çalışanın Covid-19 pozitif şüphesi durumunda izolasyon odasının bulunması da konaklama tesislerinde aranılan şartlardan birisi.

Diğer önemli hususlardan biri ise genel olarak tüm departmanları ve süreçleri kapsayacak şekilde protokol veya prosedürlerin yazılı hale getirilmesi. Bunun için tüm personeli ve misafirleri bilgilendirecek şekilde işletmede covid-19 önlemlerine yönelik uygulamaları anlatan duvar şemaları oluşturulmalıdır.

Açık havuz ve fitness salonu gibi ortak kullanım alanlarının denetiminde ise sosyal mesafe kurallarına uyum şartının sürdürülmesi beklenmektedir. Örneğin şezlonglar arasında 60 santim mesafe bulunacak şekilde düzenleme yapılıp yapılmadığı kontrol edilmektedir.

Müşterilerin işletmeye girişinde termal kamera ya da infrared termometre ile vücut sıcaklık ölçümlerinin temassız şekilde uygulanması, müşterinin yeme içme öncesi ve sonrasında masada sürekli %70 alkol içeren ıslak mendil ya da dezenfektan bulundurulması ve müşteriler için yedek maske sağlanması beklenmektedir.

Otel odalarında ise misafirin ayrılmasından sonra odada bulunan su ısıtıcısı, televizyon kumandası gibi materyaller temizlendikten sonra dezenfektan ile silinmesi ve temizlik yapıldığına dair kayıt tutulması yerine getirilmesi zorunlu şartlardandır. Eğer konaklayan misafirde Covid-19 şüphesi var ise kullanılmış çarşaf, havlu gibi malzemeler poşetlenerek diğer çamaşırlardan ayrı olarak yıkaması sağlanmalıdır.

Tüm bu gerekliliklerin detaylarına yukarıda yer alan değerlendirme formu üzerinden ulaşabilirsiniz. Hep birlikte deneyimlediğimiz bu zorlu süreçte denetime girecek olan firmalara faydalı olması dileğiyle…